Ulykkernes tid af Moira Fowley-Doyle

Skræmmende, uhyggelig, mørk og intens – sådan er ulykkernes tid. Det er det samme hvert år. Knogler brækker, huden får rifter, sjælen får skrammer.
Ulykkernes tid har været en del af 17-årige Caras liv, lige så længe hun kan huske. Det er en måned med sort uheld, mystiske ulykker og tragiske begivenheder, som kaster lange skygger over hende og hendes familie. I år er ingen undtagelse.
Men noget er alligevel anderledes. En pige er forsvundet, og Cara må og skal finde hende, mens dystre familiehemmeligheder begynder at røre på sig ...

I Ulykkernes tid følger vi Cara og hendes mor og søster, samt stedbroren og bedsteveninden i det lille irske lokalsamfund. Ulykkernes tid er over dem, og de er noget nær pakket ind i vat, for ikke at komme galt af sted. Jeg havde måske forestillet mig noget stort og verdensomspændende eller i hvert fald et lokalområde, der druknede i ulykker - men det er kun Caras familie, der berøres én måned om året.

Ud fra bagsideteksten havde jeg kun et vagt indtryk af, hvad bogen her ville handle om, og ca en tredjedel inde i den var min udmelding på Goodreads da også - "Jeg ved ikke helt hvad det er, jeg egentlig læser".

For det er absolut ikke traditionelt skrevet, og det mystiske plot, som jeg ikke rigtig kunne regne ud hvor var på vej hen, og så den meget lyriske og til tider svævende skrivestil, gjorde det virkelig bemærkelsesværdigt. Men så efterhånden begyndte jeg at fange pointen Jeg var i stand til at læse lidt mellem linjerne og fik mine anelser om, hvad der foregik. Xenia sammenlignede i sin anmeldelse bogen med Vi var løgnere, hvilket ikke er helt ved siden af. Der foregår mere end der lige umiddelbart bliver lagt op til.

Men er det så godt? Fungerer det? Både og. Jeg var ikke engageret nok til at være helt oppe at hoppe over den, men den er absolut heller ikke dårlig. Jeg bliver nok aldrig fan af det poetiske, og overordnet var historien nok bare lidt for længe om at komme i omdrejninger. Ligeledes følte jeg mig heller aldrig rigtig forbundet med Cara og hendes oplevelser og beskrivelser, og jeg mente nok det blev en tand for mystisk. Men dermed ikke sagt at den ikke var læsningen værd - for det er den; man skal bare have et åbent sind, og lægge sine formodninger væk, når man går i gang.


ULYKKERNES TID
af Moira Fowley-Doyle
ISBN13: 9788717045736
276 sider / Udgivet den 15. juni 2016
Original titel: The Accident Season [2016]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen