- 2016 -

Så gik endnu et år. Det er efterhånden uhyggeligt, som tiden flyver. Jeg bliver 29 i år. 29! Dengang for 10 år siden, da jeg stadig gik i 3.B på gymnasiet og lagde store planer for livet - der var min nuværende alder helt utænkelig. Som 18-19-årig havde jeg vilde ambitioner om rejser, karriere, kærlighed og hjem - og det hele skulle naturligvis være realiseret, inden jeg højst var 23. Hah!

Mine første tanke, da jeg satte mig ned for at skrive om året, der gik, var "same old shit, new label." Jeg har skulle grave for at huske 2016. Alle årene flyder sammen og ligner snart hinanden. Jeg har arbejdet en masse og pendlet, har taget på fremfor at tabe mig, og nå ja, er stadig single.

Men det er min vinter-øv, der snakker. For ja, årene går, og jo, de minder en del om hinanden, men der er da sket ting i 2016, som aldrig er sket før.

Fx blev 2016 året, hvor jeg igen flyttede for mig selv, efter at have boet sammen med min mor igen siden jeg opsagde min lejlighed tilbage i foråret 2015.
2016 bød også på fastansættelse(!) som bibliotekar hvilket så sjovt nok med det samme satte fede forvirrende streger under den nye lejlighed - jeg hader at bo til leje, jeg hader overboer, underboer, genboer og generelt set enhver udefrakommende, som kan forstyrre min ro. Så jeg har kigget på hus. Og nu har jeg muligvis fundet det - vi får se, hvad det bliver til. Banken har, om ikke andet, givet grønt lys. Det er bare mig, der skal tage den endelige beslutning - skal/skal ikke.

I 2016 var jeg ude at rejse to gange. I foråret besøgte jeg min far i Nairobi sammen med min mor. Jeg har tidligere været i på safari/badeferie i Kenya i 2011, men nu havde vi hans hus som base. Jeg kyssede en giraf, adopterede en elefantbaby (Sokotei!) og nød det hele i fulde drag.

I sensommeren tog jeg en uge til London - on my own - og det var vildt fedt. Havde frygtet, jeg ville føle mig ensom, men tværtimod. Jeg havde det som en fisk i vand. Bare med fodvabler.

Da jeg kom hjem fra London, besluttede jeg mig for at adoptere en killing fra kattehjemmet, så Sofie ikke skulle gå så meget alene. Killingen hedder Hattie, og hun er allerede vokset SÅ meget. Det startede hårdt ud, og jeg troede aldrig, Sofie ville tilgive mig, men i dag er de rigtig gode venner. Så sent som i morges legede de fangeleg rundt om benene på mig, mens jeg gjorde mig klar til arbejde :)

Bogligt har det været et rigtig godt år. Storslåede rekordmange 200 bøger blev det til! Jeg har kværnet mig igennem bøger til vands, til lands og i luften. Der var readathons i både april og oktober, krimimesse, bogbyttemarked, fantasyfestival, bogbloggertræf, bogforum, og så videre og så videre. Jeg blev også nomineret til Plusbog's Danish Book Blog Award (det lever jeg stadig højt på). Bloggen har kørt stabilt med en anmeldelse eller 3 om ugen, og jeg øver mig stadig på at blive bedre til både billeder og tekst.

Tak til dig, der læser med. Jeg håber, 2017 bliver et lækkert år for os alle 




* 200 bøger i 2016 *


2 fik 1 stjerne ~ 18 fik 2 stjerner ~ 65 fik 3 stjerner ~ 85 fik 4 stjerner ~ 30 fik 5 stjerner

Det betyder altså, at knap 58% af alle bøgerne fik 4 stjerner eller mere, mens kun 10% fik 2 stjerner eller mindre - det kalder jeg et godt læseår :) Det har selvfølgelig meget at sige, at jeg er kritisk med hvad jeg vælger at læse (og hvis det er helt ad h' til så lægger jeg bogen fra mig igen), så naturligvis er der en overvægt af gode oplevelser. Men selv en bog man selv har nøje udvalgt kan skuffe, og der skal være plads til det hele. Hvis det kun var lutter lagkage, tror jeg heller ikke, jeg ville være en særlig troværdig anmelder ;)

Således fordelte de sig i løbet af årets 12 måneder:
  • Januar - 13 bøger (heraf 6 lydbøger)
  • Februar - 16 bøger (heraf 2 lydbøger)
  • Marts - 15 bøger (heraf 5 lydbøger)
  • April - 22 bøger (heraf 9 lydbøger)
  • Maj - 23 bøger (heraf 9 lydbøger)
  • Juni - 16 bøger (heraf 10 lydbøger)
  • Juli - 13 bøger (heraf 5 lydbøger)
  • August - 15 bøger (heraf 4 lydbøger)
  • September - 15 bøger (heraf 3 lydbøger)
  • Oktober - 25 bøger (heraf 5 lydbøger)
  • November - 9 bøger (heraf 5 lydbøger)
  • December - 18 bøger (heraf 6 lydbøger)

Et lille udpluk af mine favoritbøger i 2016 er:

Outlander - Wonder - The Duff - A Girl's Best Friend - Ravnenes Hvisken - Fra og med dig - Golden Son 
- Det Ulmende Oprør - Hvis jeg var din pige - Bloodline - Kindred Spirits - Belgravia - Hjem - Store små løgne 
- Rød dronning - White Wedding - Som stjernerne står - Pigen uden navn - Mørke vande - Locke & Key - 61 timer 
- Geminiderne - Rubinrød trilogien - The Cursed Child - Den dag jeg glemmer - Selection serien - Flokdyr - Sing 
- Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Amy & Roger's Epic Detour - En mors historie - Career of Evil - Byen under himlen - I Hate Fairyland - Mig uden dig - Go Set a Watchman - Er du okay, Marie? - The rest of us just live here


Kommentarer

  1. Jeg syntes da nu nok der er sket ting og sager for dig i 2016! Og det lyder spændende med et hus lige rundt om hjørnet, krydser fingre for at du kan blive enig med dig selv ;)

    SvarSlet
  2. Det bliver spændende at høre om der snart er et huskøb i vente :)

    SvarSlet
  3. Godt nytår! Sikke et dejligt, år du har haft - og spændende med muligheden for et hus lige rundt om hjørnet :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen