Hvis jeg var din pige af Meredith Russo

Jeg har haft fornøjelsen af at læse endnu en smuk og super vigtig ungdomsbog, der tager kampen op mod et tabu. Hvis jeg var din pige bringer fokus på transseksualitet og -identitet, og er skrevet af en forfatter, der i allerhøjeste grad ved, hvad hun snakker om - for hun har selv oplevet det.

I bogen følger vi Amanda Hardy, der på grund af et overfald er flyttet ned til hendes far - hun vil forsøge at starte på en frisk et sted, hvor ingen kender hendes fortid. Ligesom alle andre unge vil hun gerne have nye venner og passe ind. Men Amanda har en stor hemmelighed, og hun tør ikke lade nogen komme så tæt på, at de opdager den. Men samtidig længes hun også efter at være fri for den.

Amanda får adskillige veninder på den nye skole, men det er, da hun møder den søde og rare Grant, at hun ikke længere kan stå imod. De tilbringer mere og mere tid sammen, og det begynder at gå op for hende, at hun mister for meget ved at holde ham på afstand. Hun ønsker mere og mere at dele alt med Grant - også sin fortid. Men Amanda er bange for, at når han først kender sandhenden om hende, vil han ikke kunne se bort fra den.

For Amandas hemmelighed er, at hun før hed Andrew.

Bogen her foregår ikke i (relativt) venlige og åbensindede Danmark. Bogen her foregår i USA i syden. Dette er ikke det ideelle sted at være anderledes. Vil sandheden koste Amanda hendes nye liv - og ham, hun har forelsket sig i?

Russo har skrevet en virkelig flot og følsom bog, der er så godt som umulig at lægge fra sig. Amanda er ikke en fejlfri skabning, og hun kender ikke svarene. Hun forsøger bare at leve og finde sig til rette - og beder til at andre kan acceptere hende for den, hun er. Det er en meget rørende bog, og den uddanner læseren til bedre at forstå. Den tager en meget typisk problemstilling, et meget almindeligt plot (high school, venner, familiedrama, skolebal, første kærlighed, etc) og vender bare det hele på hovedet ved at hovedpersonen netop ikke er stereotyp eller hipster.

Hvis jeg var din pige er en bog, jeg håber, mange vil læse - den vil egne sig ganske godt i et pensum. Det er en bog, jeg bliver ved med at vende tilbage til i mine tanker, og en bog, jeg varmt vil anbefale til såvel voksne som unge.


HVIS JEG VAR DIN PIGE
af Meredith Russo
ISBN13: 9788711543399
304 sider / Udgivet den 10. oktober 2016
Original titel: If I was your girl [2016]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Den er simpelthen så skøn, den bog <3

    SvarSlet
  2. Ret overbevisende anmeldelse - nu får jeg virkelig lyst til at læse bogen :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for at høre :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen