5 TV serier til mørke aftener

Jeg er til tider overrasket over, hvor meget jeg får læst, når man tænker på, hvor meget tid jeg bruger på at se TV. Jeg er storforbruger af Netflix, og nu har jeg også taget en prøveperiode hos HBO.

Her er mine 5 bud på en TV serie, der garanterer godt selskab i de mørke vinteraftener:

Westworld (HBO Nordic)
Hands down, den bedste tv serie jeg længe har set - og en total mind fuck. Westworld er en gigantisk virkelighedstro forlystelsespark, hvor rige kunder kan boltre sig i det vilde vesten. De kan gøre hvad de vil med indbyggerne, voldtage dem, myrde dem, pine dem - for de er bare robotter. Men de er så livagtige og ægte, at man aldrig aner de ikke er det. Og de ved det heller ikke selv - de tror selv, de er ægte. Men hvad sker der når nogle begynder at se igennem sløret? Intrigerne er mange i denne fantastiske serie som blandt andet har Anthony Hopkins og Sidse Babbett Knudsen på rollelisten. Jeg slugte hele første sæson på under en uge og venter nu i længsel på mere.


The OA (Netflix) 
Serien handler om en blind pige, der vender tilbage efter 7 års forsvinden. Der er tegn på, hun er blevet mishandlet, hun er mennesky og berøringsangst, men nægter at fortælle, hvad hun har været udsat for - og hvordan hun har fået synet tilbage.
Jeg indrømmer det ærligt - den her serie er virkelig mærkelig. Man skal se mindst 2 afsnit af de 8, før man nok virkelig bliver fanget og hele vejen igennem lurer, der stadig en WTF følelse i kroppen.
Men det er en serie, der alligevel borer sig fast - specielt den afsluttende episode er værd at vente på.


Fear the Walking Dead (HBO Nordic)
I Walking Dead sprang de let henover hele den periode hvor verden går under - sheriffen vågner bare op i et forladt hospital længe efter det hele gik ad helvede til. I serien her får vi så et indblik i, hvordan det kan se ud, når en zombie-epidemi breder sig - og i en storby tilmed.
Fed serie og fedt koncept, men jeg stoppede efter første sæson. Der har den udspillet sig i byen før, under og efter, og i sæson 2 blev det for meget alm. Walking Dead.


The Crown (Netflix)
I serien her følger vi Dronning Elizabeth II, da hun som ung kvinde overtager den engelske trone. Hun er en fornuftig pige med ben i næsen og hun ved, hun er Regina - men året er 1952, og hendes mand har det sjovt nok ikke helt godt med, at hun faktisk bestemmer over ham. Deres ægteskab er det overvejende centrale i serien her, men der er også adskillige sideforløb, bl.a. med søsteren, der forelsker sig i en af de ansatte. Det hele er naturligvis baseret på virkeligheden med lidt kunstnerisk frihed i fortolkningen af hvad, der foregik bag de lukkede døre. Serien er for mig både vanvittig flot og gennemført - men også til tider gabende kedelig. Der bliver snakket meget, og det engelske kongehus er frygtelig irriterende i deres meget faste gøremåde. Matt Smith (som jeg ellers kender bedst som Doctor Who) gør det helt fænomenalt som arrogante stædige Prins Phillip.


Stranger Things (Netflix) 
Serien her har de fleste nok set, men den fortjener at blive nævnt. Vi følger pigen Eleven, og de tre drenge, der tager hende til sig, mens de leder efter Will, der er sporløst forsvundet. Serien indeholder gys og horror, fænomenale børneskuespillere, et veludviklet plot og masser af følelser og mystik. Gennemført god første sæson - hvordan kan sæson 2 på nogen måde følge trop?



Hvad er din yndlingsserie, og har du et bud på, hvad jeg skal se?

Kommentarer

  1. 'Lie to me' må nok være en af mine favorit-serier og jeg ærgrer mig stadig over, at de stoppede den efter sæson 3 ...
    En af de nyeste favoritter er 'Chicago PD', som følger en speciel politigruppe, der løser sager på en lidt uortodoks måde. Det kan dog godt være lidt forvirrende nogle gange, da den har sideshows der hedder 'Chicago Fire' & 'Chicago Med' (og snart en 'Chicago Justice'), så når de laver collabs, skal man helst være på samme punkt i alle serier, hvilket kræver lidt af seeren ...
    Ak! Ellers er der 'Bones', 'Grimm', 'The 100' og så mange mere (serie-freak længe leve).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var ærgerligt med Lie to Me. Uugh! Grimm havde jeg da helt glemt, den skal jeg se mere af :D

      Slet
  2. Stranger Things var den bedste nye serie, jeg så sidste år - og så kommer Westworld nok også med i top-3 for 2016. Fear the Walking Dead var jeg til gengæld ikke særlig vild med, selvom jeg elskede ideen med at vise optakten til udbruddet.

    Jeg hygger mig til med Orphan Black, og så var jeg ret vild med de fire første sæsoner af American Horror Story. Femte sæson, som jeg ser pt., fanger dog ikke helt.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. American Horror Story elskede jeg de første 3 sæsoner af, men den sæson med Freakshowet gik jeg død i og første episode af hotelsæsonen fik også mig til at slukke.

      Slet
  3. The Crown var simpelthen så flot lavet! Jeg glæder mig til de næste sæsoner for at se hvordan de forsætter den.
    Stranger Things er jeg meget nervøs for hvordan s2 kommer til at blive, mest af alt fordi den første sæson var så god, så jeg tænker den er svært at toppe.

    Altså hvis du ikke endnu har set det, så syntes jeg da at du skal kaste dig ud i Sherlock! :) Love it! Jeg er stadig ikke kommet mig over første afsnit i nyeste sæson, og tør næsten ikke gå videre i frygt for hvad der kan ske.

    SvarSlet
  4. Den eneste jeg har set af dem du nævner her, er Westworld - men den synes jeg er fantastisk. Ellers er min yndlingsserier været Downton Abbey og Game of Thrones - jeg kan næsten ikke vente, til den næste sæson kommer. Og så elskede jeg Glee - for nu at gå over i en helt HELT anden genre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhr Downton <3
      Game of Thrones har jeg kun set første sæson af. Og ejer vist op til 5 på bluray endda. Men vil simpelthen vente med dem til jeg har læst bøgerne færdig. De er vigtigere end seriens udvikling :)
      Glee var altså også fantastisk! (indtil hovedholdet gik ud af high school, syntes de skulle have stoppet den der)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen