A Spring Affair af Milly Johnson

Kan Milly Johnson overhovedet begå en dårlig bog? Nej svar mig ikke, lad mig leve i vidunderlig uvidenhed. Denne er i hvert fald endnu en fantastisk læseoplevelse fra hende af 

Det hele starter med, at Lou Winter falder over et gammelt blad i tandlægens venteværelse - i det finder hun en artikel om at rydde op i rodet i sit liv - og den artikel kommer til at ændre hendes liv.

Hvad der begynder som en lille omgang forårsrengøring af huset, vokser sig til noget enormt, og før hun ved af det, hyrer hun den ene container efter den anden til at tømme de uanede mængder af ragelse, hun har fået samlet i det store hus, hun bor i sammen med sin mand Phil.
Jo mere hun kommer af med, jo mere lys og luft kan slippe ind - ind til de smertefulde lukkede områder i hendes sjæl til den lille baby hun aldrig kan få, den bedste veninde hun mistede og det grusomme sår, hendes mands affære efterlod i hende.
Og jo mere hun giver slip på, jo mere indser hun hvor meget hun har ladet stå til - og hvor meget hun har måtte finde sig i fra dem, der skulle have elsket hende mest ...

Milly Johnson skriver fortræffelige kærlighedsromaner om at finde sig selv, gøre op med de dårlige vaner og undskyldninger, og ikke mindst at finde lykken. Helst med en lækker håndværker af en art - dem har hun vist bare en forkærlighed for. Jeg var for tredje gang smaskforelsket og slugte bogen på få dage. Den er ikke til at lægge fra sig, når først den bider sig fast, og selvom slutningen er en tand sukkersød og meget forudsigelig, så er det bare helt perfekt. En bog af den type, man bare slapper helt og aldeles af med --  når man altså er færdig med at råbe eder efter den vedstyggelige undskyldning af en mand, som Lou er gift med! Det er nemlig noget andet Johnson gør helt fantastisk. Hun skriver personer så frygteligt godt, og de "onde" er så ubehagelige og ægte, at man næsten kan få en dårlig smag i munden over deres handlemåder og tankegang. Hun lavede samme nummer i White Wedding, hvor jeg var så meget oppe at køre, jeg måtte blæse på sengetiderne og læse bogen færdig til langt ud på natten for at sikre mig, alt gik godt.

A Spring Affair er en del af en kvartet om årstiderne. De hænger ikke sammen, men har bare hvert et navn og et tema. Jeg har læst vinterbogen A Winter Flame omkring jul, og nu denne her i foråret. Til sommer en gang vil jeg slænge mig i haven med A Summer Fling, og til efteråret skal jeg hygge mig en kop te og An Autumn Crush. Det er skønt!


A SPRING AFFAIR
af Milly Johnson
ISBN13: 9781847392824
482 sider / Udgivet i 2009

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen