Kemikeren af Stephenie Meyer

Da jeg først hørte, at Stephenie Meyer, Twilight-forfatteren havde skrevet en spændingsroman for voksne, var jeg et stort spørgsmålstegn. Nysgerrig absolut, men også skeptisk. Jo, The Host var fin nok, men led stadig af YA kærlighedsfælden. Kunne Meyer mon smide det fra sig og skrive en troværdig roman for voksne?

Svaret er ja. Det kan hun virkelig.

Bogen handler om en kvinde, der engang arbejdede for den amerikanske regering med speciale i den måde kroppen påvirkes af forskellige kemiske stoffer. Hendes arbejde var tophemmeligt og hun var ekspert inden for sit område. En dag besluttede de sig for, at hun var en belastning og kom efter hende uden advarsel - men hun var et skridt foran.

Nu tilbyder en tidligere kollega hende en vej ud efter i årevis at have været på flugt, men det betyder, at hun skal udføre et sidste job for sin tidligere arbejdsgiver.  Og det viser sig hurtigt kun at gøre hendes situation endnu mere farlig. I takt med hun ser sine muligheder gradvist forsvinde, må hun anvende sit unikke talent på måder, hun aldrig har drømt om.

Kemikeren er en spændende, fængende, læser-nærmest-sig-selv bog. Alex er knivskarp og var bare helt rigtig i mine øjne, paranoia und alles, og de andre vigtige personer i bogen er også bare så velskrevet (for ikke at spoile, vil jeg ikke uddybe yderligere, da vi skal næsten 100 sider ind i bogen før den for alvor kommer i gang, og her er det bedst, man er lige så uvidende som Alex).

Jeg endte (som sædvandlig) med at høre bogen som lydbog, og jeg er bare stor fan. Historien fungerer virkelig godt, den er velskrevet og var en fornøjelse hele vejen igennem.

Jeg lå ret solidt på 4 stjerner hele vejen igennem bogen, men til slut slår den lige med halen og får en ekstra stjerne med. Jeg var virkelig begejstret for den og synes, det er en rigtig god læseoplevelse.


KEMIKEREN
af Stephenie Meyer
ISBN13:
594 sider / Udgivet den 26. november 2016
Original titel: The Chemist [2016]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Hm... det kan være, jeg skal prøve den på et tidspunkt. Var positivt overrasket over The Host (efter at være lettere traumatiseret efter Twilight 2-4 ;-)), så måske...


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er i hvert fald noget helt andet end hendes tidligere bøger :)

      Slet
  2. Hvor lyder det godt. Den er kommet med posten, og glæder mig egentlig ret meget til at få den læst; især nu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor dejligt :) god fornøjelse!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen