Skrøbelige skønhed af Amy Harmon

Ambrose var byens populære fyr, og Fern havde været forelsket i ham, så længe hun kunne huske. Han var smuk og uopnåelig, hun var klassens stille pige. Men da Ambrose efter high school drager i krig og vender hjem med ar på krop og sjæl, er rollerne pludselig byttet om: Fern er ikke længere den grimme ælling, hun engang var, og Ambrose har mistet sin skønhed i krigen.
Den følsomme Fern og den sårede Ambrose mødes igen, og sammen med Ferns barndomsven Bailey begynder de at tilbringe dagene sammen i deres lille amerikanske hjemby. Langsomt opbygger de et stærkt venskab i den lille gruppe, og langsomt får Ambrose øjnene op for den pige, der har elsket ham, så længe hun kan huske.
Skrøbelig skønhed er sukkersød og pladderromantisk, men gik, trods det, lige i følelserne på mig. Jeg har vitterlig tudet - ikke bare én, men adskillige gange under læsningen. Der sker frygteligt meget i bogen her, både gode ting og sørgelige, og jeg var bare hooked.

Skrøbelige skønhed er en fortælling om en by, et ærkeamerikansk lille samfund, hvor fem unge mænd, direkte fra high school, drager i krig efter den hændelse, der rystede den mægtige nation - 9/11. Bogen her springer frem og tilbage mellem små begivenheder i 90'erne op til dens nutid i starten og midten af nullerne. Den tegner et smukt portræt af en ung piges kærlighed til en traumatiseret dreng og en såret krigers kærlighed til en stille pige. Det er en fortælling om heltemod og stærke venskabsbånd, kærlighed, loyalitet, afmagt og viljestyrke.

Der er absolut lidt Skønheden og Udyr-fortælling over historien her, men den er også bare helt sin egen. Jeg faldt pladask for Ambrose og Fern og deres stille kærlighedshistorie, og jeg er vild med Bailey og hans attitude og mod. De er bare alle så dejlige!

Jeg startede egentlig ud med at have mine forbehold, da oplæseren er den samme som til Chokolade til morgenmad, men snart gled det i baggrunden, og Fern, Ambrose og Bailey tog al min opmærksomhed. Jeg skar tænder, når jeg ankom til min destination, og det var tid til at sætte lydbogen på pause. Jeg var flere gange fristet til at køre en omvej eller to (og komme vildt for sent på arbejde) for at høre mere. Og en enkelt gang turde jeg næsten ikke trykke på play igen af frygt for hvad der ville ske.

Skrøbelige skønhed er sikkert ikke for alle, men for mig var den helt perfekt 


SKRØBELIGE SKØNHED
af Amy Harmon
ISBN13: 9788711737613
Lydbog, 10t 1m / Udgivet den 16. februar 2017
Original titel: Making Faces [2013]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen