Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr

Marie-Laure LeBlanc mister som seksårig synet. Hendes far, låsesmeden på det naturhistoriske museum i Paris, bygger en perfekt miniaturemodel af deres kvarter til hende, så hun kan lære at finde vej hjem. Men da Paris invaderes af tyskerne under anden verdenskrig, må far og datter flygte. Med sig har de en uvurderlig hemmelighed.
Den forældreløse Werner Pfennigs skæbne er de tyske kulminer, hvor hans far mistede livet. Men da han en dag finder en ødelagt radio, fyldes verden pludselig med muligheder. Hans evner vinder ham en plads på et eliteakademi for Hitlerjugend, men hvor store bliver omkostningerne, når Werner tvinges til at forfølge sine ambitioner?
Langt væk i den ældgamle fæstningsby Saint-Malo lytter en ensom mand med granatchok til en for længst forsvundet stemme. Han går på opdagelse i nye verdener uden nogensinde at forlade sit hus, men alligevel får hans eventyr alvorlige konsekvenser. I et Europa opslugt af krig kolliderer tilværelser uforudsigeligt.
ALT DET LYS VI IKKE SER er et studie i, hvordan mennesker mod alle odds forsøger at finde ud af, hvad der er rigtigt og godt. En medrivende historie om mod og tvivl, en bittersød fortælling om kærlighedens væsen.


Nøj en smuk bog. Så simpelt kan det vist siges.

Jeg var lidt tilbageholdende med at få læst Alt det lys vi ikke ser, fordi det lige i en periode virkede til, at alle og deres mor var i gang med den - og den blev hypet. Meget hypet. Det er slet ikke en skidt ting, men jeg blev bekymret for, om bogen ville kunne leve op til forventningerne, jeg uomtvisteligt ville opbygge til den og gad i øvrigt heller ikke anmelde den på samme tid som alle andre - for jeg var da alligevel aldrig i tvivl, om at den skulle læses.

Jeg har lyttet til bogen, mens jeg kørte til og fra arbejde, og mens jeg gjorde mig klar foran spejlet hver morgen. Det har været en bog, der har været svært at slukke for igen, for den har været interessant, medrivende, fantastisk velskrevet og fyldt med utallige øjeblikke hvor hjertet har siddet helt oppe i halsen. Doerr skriver utroligt smukt og kræser for læseren med flotte beskrivende sætninger om alt lige fra videnskab til den menneskelige natur - men samtidigt uden at det bliver tungt og højpandet.

Bogen skifter imellem Marie-Laure og Werners historier med enkelte andre vævet ind i hist og her også, og jeg følte aldrig det blev rodet, tværtimod. Ord for ord opdager den opmærksomme læserlytter, hvordan det hele hænger sammen, og det var en stor bjergtagende oplevelse. Man føler for dem og man føler med dem. Krigen var en stor brutal maskine, der frembragte både det bedste og det værste i den menneskelige natur. Jeg tror ikke, det bliver sidste gang, jeg læser den bog.

ALT DET LYS VI IKKE SER
af Anthony Doerr
Indtalt af Morten Rønnelund
ISBN13: 9788740023350
Lydbog, 13t 57m / Udgivet den 11. april 2015
Original titel: All the Light We Cannot See [2014]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg har det på samme måde, jeg skal også have den læst (den står allerede på hylden og venter), men vil også gerne vente lidt til hypen er faldet lidt til ro.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen