Cinder by Marissa Meyer

Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl.
Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.

Cinder er en meget interessant bog, bygget op om et koncept, jeg ikke er stødt på før. Der er efterhånden intet nyt i genfortællingen af eventyr, men de elementer af sci-fi, dystopisk fremtid og cyborg som Meyer bringer på banen var virkelig spændende.

Selve plottet har vi nok mere eller mindre set før i de fleste nyere YA bøger, og Cinder opfører sig desværre også som lidt for mange YA-heltinger - alt for naivt. Herudover er der også lidt fladhed og uforklarede pointer, jeg gerne havde set uddybet lidt mere (pesten, cyborg livet, de politiske stridigheder mellem månen og jorden, etc). Men ellers er bogen generelt velskrevet og spændende, og historien udfolder sig lynhurtigt, og den er svær at lægge fra sig.

Netop denne sidste pointe giver grundlag for min største irritation med bogen - dens bratte cliffhanger-slutning. Man får sig selv op i et vist tempo, og er bare så klar til noget stort - og så slutter bogen midt i det hele, uden den mindste afrunding eller egentlig forklaring. Bum. Det er yderst utilfredsstillende.

Med det sagt er der dog ingen tvivl om, at jeg skal læse videre i serien - min nysgerrighed er vakt. Og i tilfælde af flere cliffhangers, så er bog 2, Scarlet, 3, Cress, og 3.5, Fairest, allerede udkommet og bog 4, Winter, er lige på trapperne.


CINDER
The Lunar Chronicles #1
by Marissa Meyer
ISBN13: 9781250007209
387 pages / Published in 2012

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Du har ret i det med den bratte afslutning, den er ret så irriterende når man bare gerne vil læse videre.
    Sådan har jeg det med den slags afslutninger i det hele taget. Det er derfor jeg mange gange venter med at begynde på serier før der er kommet lidt flere end bare den første bog, så skal man ikke vente nær så lang tid på den næste for at komme videre fra den irriterende cliff-hanger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er træls! Tamora Pierce har anmeldt bogen på goodreads og skriver meget rammende : "The bigger hitch? A cliffhanger ending. The book just stops. Maybe you're okay with this, but my editors beat it out of me. Even if there is a sequel, there should be a story rounded off in the book. Readers will have to wait a year to pick up the next stitch--they may not remember the story; they may not care. And I get really frustrated."

      Slet
  2. Jeg er helt enig med dig – jeg synes også, karaktererne var flade og slutningen klodset. Jeg tror dog ikke, jeg er investeret nok til rent faktisk at læse videre i serien..

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen