Hvis jeg bliver af Gayle Forman

På et øjeblik ændres alting. 17-årige Mia kan ikke huske ulykken, men husker tydeligt, hvordan hun så sin egen medtagede krop blive kørt væk fra bilvraget.
Nu står hun overfor et valg, der handler om liv eller død. Hvad har hun mistet? Hvad har hun tilbage?

Jeg havde måske det bedst mulige udgangspunkt for at læse den her bog. Jeg vidste der var noget trist i den, og jeg troede, det var noget med noget selvmord. Jeg var på ferie på Lesbos, og jeg downloadede ebogen på Mofibo uden overhovedet at læse nærmere om, hvad den egentlig handler om - så at det i stedet er en bog om en pige, der bevidst/ubevidst må tage et valg om, hvorvidt hun orker at fortsætte livet efter en tragisk ulykke berøver hende alt, var overraskende.

Men jeg havde slet ikke tid til overraskelse, for jeg kunne ikke slippe bogen, da jeg først var kommet i gang. Jeg læste ca. en fjerdedel, inden vi skulle spise, og kastede mig over den det sekund, vi kom tilbage til lejligheden efter en sidste drink - og der lå jeg så i mørket og græd stille snot ned i min hovedpude, mens jeg læste bogen færdig.

Helt ærligt. Jeg hulkede. Min hovedepude var gennemblødt. Jeg gispede efter vejret og bed i puden for ikke at hyle. Jeg tror ærligt talt aldrig, en bog har rørt mig så dybt og med så våde konsekvenser. Den er så stærkt skrevet, og den er smuk og farlig og ubønhørlig. Den sætter ord på mit værste mareridt, og den knuste mig som et sandkorn på en strand.

Puha. Sikke en helt igennem fantastisk oplevelse. Bogen blev læst på dansk som ebog, men jeg har nu købt den hjem som sæt på engelsk. Jeg er dog næsten bange for at læse bog 2 Where She Went af skræk for om den på nogen måde kan leve op til den første. For den var satme god.

HVIS JEG BLIVER
If I Stay #1
af Gayle Forman
ISBN13: 9788702179811
182 sider / Udgivet på dansk i 2014
Original titel:  If I Stay [2009]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Det er nu også en god ungdomsbog.

    SvarSlet
  2. Den er bare så smuk og barsk!
    Toeren er dog også virkelig god, så nervøs tror jeg ikke du skal være.
    Du bør næsten få set filmen - den er ikke nær så rørende som bogen, men scenen med bedstefaderen rammer mig lige hårdt, hver evig eneste gang!

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen