BANKSY

Banksy er måske nok den mest kendte (og alligevel anonyme) street artist i verden (og i øvrigt den eneste, jeg kender). Jeg tror de fleste, der begiver sig rundt på nettet er stødt på billeder af hans arbejde hist og her, mens de der bor eller besøger større byer i England og USA måske også har set hans billeder live. Modsat andre grafitti kunstnere, der maler med spraymaling (eller bare vandaliserer DSB med deres tags), så bruger Banksy stencils - hvilket gør at han lynhurtigt kan spraymale et superfedt detaljeret billede og slippe væk inden politiet når frem - for selvom man er verdensberømt og mainstream, er det stadig røvulovligt.

Bogen her om Banksy er i mine øjne en af den slags coffee-table-bøger jeg egentlig godt gad eje hvis det nu endelig skulle være. Det er med et glimt i øjet vi får historien om Banksy og fotografier af hans mange flotte værker med alt lige fra politisk motiver til satire og platte jokes.

Fordi manden bag er så totalt anonym som han er, er bogen ikke lavet i samarbejde med ham og forlaget lægger heller ikke skjul på at manden er halvt legende, og alt muligvis ikke er helt sandt. Herudover er der også god sandsynlighed for at nogle af billederne slet ikke er ægte Banksy'er men derimod bare grafitti af andre i samme stil.

Jeg startede ud med intentionen om at læse bogen fra ende til anden, men måtte opgive. Billederne er alle interessante, men teksten blev for tung og informationsrig - men hvis man kunne vende tilbage til den igen og igen, kunne man nok lære en ting eller to om britisk kultur og politik samt street art.






BANKSY: YOU ARE AN ACCEPTABLE LEVEL OF THREAT (New Edition)
by Gary Shove, Patrick Potter
ISBN13: 9781908211309
240 pages / Published in 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Det er virkelig nogle spændende motiver han laver, jeg har selv to hængende på væggen :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen