Hul i hovedet af Nicole Boyle Rødtnes

"Du skulle have set Susan!" Ida himler med øjnene. "Festens tema var gangsters og ludere, men alligevel …!" "Hvor kort var hendes kjole?" spørger jeg. Eller det troede jeg. Men en rynke i Idas pande fortæller mig, at det ikke var det, der kom ud. "Hvad kost var festen?" gentager jeg, og nu kan jeg godt høre, at noget er galt. "Nå, hvad det kostede at komme ind?" spørger Ida. "40 kroner – det var ingenting." Jeg ryster på hovedet. Ida tænker igen. "Hvor mange, der kom? "Jeg ryster på hovedet igen. "Lige meget," siger jeg så. Jeg kan se på hende, at det slår hende lidt ud, at jeg klokker i det. Det må også være nederen at være den, der altid skal lege gæt og grimasser med spasseren.
Til en fest slår Vega hovedet og får en hjerneblødning. Da hun vågner på hospitalet, har hun mistet sit sprog, og det føles, som hele hendes liv er forsvundet sammen med ordene. Men en dag møder hun Theo, der ligesom hende har svært ved at tale. Men kan man elske uden ord? Og hvad skete der egentlig den aften, hvor Vega kom til skade?

Hul i hovedet er en helt fantastisk dansk ungdomsbog. Jeg havde så absolut heldet med mig i det udvalg, jeg havde taget med på ferie, men den her var noget helt særligt. Som en lidt spøjs detalje lånte min mor også bogen (hun læser ellers aldrig YA), men hun åd bogen på få timer på en strandseng og var lige så imponeret som mig.

Velskrevet og letlæst tackler Hul i Hovedet et hårdt emne - nemlig afasi. Hjerneblødningen har efterladt Vega med et sort hul i hjernen, der mixer hendes ord sammen eller helt skjuler dem for hende. Indvendigt fejler hun intet, hun er lige så skarp som altid - men hun har svært ved at kommunikere såvel skriftligt som mundligt - og hvordan skal en teenager klare sig uden sprog?

Historien er så fin og afspejler så flot alle de følelser og tanker og frustrationer, man må sidde med efter sådan en ulykke - både som patient og som pårørende. For det er naturligvis ikke kun Vega, der er påvirket. Hele hendes familie, hendes venner, hendes kæreste - der er store nye krav til alle, og ikke alle kan håndtere det.

Jeg kommer til at anbefale den her far and wide. Den er både god og lærerig! Min mor (som er social- og sundhedshjælper) bemærker desuden, at bogen også har stor relevans for sundhedsfagligt personale til at øge forståelsen for patienter med afasi og den hjælpeløshed, de føler. Bogen tydeliggør, at man skal passe på med misforstået godhed - pårørende eller personale kan være slemme til at komme til at tage over og snakke for patienten i stedet for at finde ud af hvad den afasi-ramte rent faktisk selv forsøger at sige.


HUL I HOVEDET
af Nicole Boyle Rødtnes
ISBN13: 9788771057270
212 sider / Udgivet den 10. oktober 2014 - genudgivet i august 2015

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen