Kort #0

Jeg elsker landkort. Jeg er pænt god til at navigere ud fra dem, og jeg syntes, det er interessant at studere et kort nærmere og gennemskue hvordan land og by eksempelvis har udviklet sig gennem tiderne. Som nogle måske har set på blandt andet Instagram, ejer jeg også et fint Europakort, jeg stikker nåle i for hvert sted, jeg har været.

Kort i bøger finder vi næsten primært i fantasy genren, da de nok altid vil være den nemmeste måde at give læseren et visuelt overblik over en den verden, forfatteren har skabt. A picture is worth a thousand words after all.

Nogle kort er gigantiske og afbilder langt mere end bogens historie nogensinde når ud til, mens andre fokuserer på langt mindre områder af et land eller en by. Nogle kort er naturligvis kønnere end andre. Der er utallige stilarter, der er de gammeldags, de nymodernes, de detaljerede, de spartansk simple, osv. Personligt foretrækker jeg de håndtegnede. Computergenerede lige linjer passer sig bare ikke ind i ofte middelalderagtige fantasyunivers de illustrerer.

Det er lidt forskelligt, hvordan en bog benytter sig af sit kort. I nogle er det en nødvendighed for læseren, der ellers var varet vild efter få sider, i andre får man et generelt overblik over verdensopbygningen og det ganske land. I andre igen undrer man sig over hvorfor der overhovedet er et kort med.

Jeg vil igennem de foreløbigt næste 9 uger hver søndag vise jer de mange fine kort, jeg har i mine bøger. Jeg håber i vil syntes om dem :)


Kommentarer

  1. jeg elsker også kort. Forsøgte også engang at lave en serie med kort i bøger på bloggen, men jeg er uhyre dårlig til at blive ved i længere tid, så det gled lidt ud i sandet igen. Jeg glæder mig til at se hvad du har af fine kort :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg i hvert fald taget alle billederne og planlagt hvilke der skal vises hvornår, så nu må vi se om jeg ikke kan holde det kørende :)

      Slet
  2. Uh, det ser spændende ud. Og det er da overraskende mange bøger du har med kort i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også ret overrasket over hvor mange der egentlig var! :D

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen