Søvn og Torne af Neil Gaiman

Vi kender alle eventyret… Eller gør vi? Når Snehvide møder Tornerose i en tekst af Neil Gaiman bliver de klassiske eventyr og deres kønsroller naturligvis vendt på hovedet. Dronningen med hår så sort som ibenholt skal giftes med sin prins om en uge. Men da hendes hjælpere, de tre små dværge, kommer med nyt om nabobyens søvnforbandelse, lader dronningen bryllupskjole være bryllupskjole og trækker i rustningen for at redde prinsessen og det halve kongerige.Hvad enten den læses for de feministiske undertoner, Chris Riddells fabelagtige billedside eller som et moderne bud på et klassisk eventyr, vil Neil Gaimans Søvn og Torne udfordre og underholde både børn og voksne.

Jeg har længtes efter at eje denne bog, siden jeg først hørte om den, men noget holdt mig alligevel tilbage fra at købe den, da jeg stødte på den i december i London. Nu, et halvt år og lidt mere senere, hvor jeg har lånt den på biblioteket, må jeg nok indrømme, jeg er glad for jeg ikke spildte mine penge  den gang- bogen er fin, men så heller ikke mere end det. Jeg er faktisk skuffet. Måske andres begejstring har skruet mine forventninger urealistisk højt op, måske den bare rammer rent forbi hos mig.

Historien er et twisted mix af Tornerose og Snehvide, hvor sidstnævnte er dronning og helt. Hun drager afsted med 3 dværge for at redde nabokongeriet, der mil efter mil falder i søvn. Her kunne det hele være ret så fedt. Men det er kedeligt. Der sker intet. De begiver sig bare afsted og ret så ubegivenhedsrigt ankommer de. Og bim bam bum og lidt flere surprises så er historien slut. Jeg blev hverken wow'et over de feministiske undertoner eller illustrationerne (jeg må desværre nok indrømme, jeg slet ikke bryder mig om dem).

Alt i alt, lidt en øv oplevelse for mig, men at dømme ud fra de mange aldeles positive 5 stjerne reviews bogen får andre steder, er det nok én, man selv skal læse for at bedømme den endeligt. Jeg tror den rammer meget forskelligt hos folk.

SØVN OG TORNE
af Neil Gaiman, Chris Riddell
ISBN13: 9788763839563
72 sider / Udgivet den 29. maj 2015
Original titel: The Sleeper and the Spindle [2014]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Åh, jeg fandt illustrationerne rigtig fine og synes egentligt også, at det var en ret fin genfortælling.
    Dog var det heller ikke en historie der ligefrem blæste mig af stolen, men sød nok var den.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen