Night Angel 1 af Brent Weeks

Den perfekte dræber har ingen venner. Kun mål.
For Durzo Blint er snigmord en kunstart, og han er byens mest talentfulde kunstner.
For Azoth er overlevelse en daglig kamp. Han er opvokset i Slummen og har lært på den hårde måde at bedømme folk hurtigt og at tage chancer. Chancer som at bede Durzo Blint om at tage ham i lære som blodsvend.
Men for at blive antaget må Azoth lægge sit liv bag sig, skifte identitet til Kylar Stern og lære at navigere i blodsvendenes verden af politiske intriger og mystisk magi.
Og først og fremmest må han lære at udvikle sans for drab.

Jeg var superspændt på at læse Tellerups kommende nye bog Som en Skygge (Night Angel #1) af Brent Weeks, og jeg opdagede kort tid efter jeg modtog anmeldereksemplaret, at jeg faktisk for lang tid siden også havde købt den på engelsk! (flot hukommelse der, Iben).
Ude af stand til at vælge hvilken jeg helst ville læse, har jeg kombineret dem og læst løbende på både dansk og engelsk i de to fysiske bøger og via mofibo, når jeg var ude af stand til at slæbe de murstenstykke bøger med mig. Det har faktisk fungeret rigtig godt og betyder, jeg nu også kan fortælle jer, at oversættelsen er et solidt stykke arbejde, der holder sig rigtig godt til det originale.
Jeg endte med at færdiglæse den på engelsk, da jeg endnu ikke var færdig, da jeg rejste på ferie, og jeg nænnede ikke at slæbe den pæne hardback med.


Bogen har udfordret mig et par gange i og med den aldrig greb mig helt så meget som jeg nok havde forventet. Skrivestilen er virkelig fin og historien interessant, og jeg havde ingen problemer med at holde tungen lige i munden, når der blev sprunget i tid og synsvinkler. Vi følger Azoth fra hans kummerlige start op igennem hans opvækst til hans transformation som blodsvend/lejemorder. Samtidig får vi glimt og hints fra diverse andre personer rundt omkring i byen med centrale roller i det meget politiske spil, der udfolder sig i såvel slottet som slummen. Jeg syntes aldrig rigtig man kom ordentlig ind på selve Durzo, og det ærgede mig lidt, for hans rolle blev mig lidt ligegyldig og lidt for almægtig.

Det er en stor (epic) fantasyroman, der stiller store krav til sig selv, og mens jeg overordnet syntes det fungerer virkelig godt med de fleste sideplots og -personer, så falder nogen enkelte igennem for mig og gjorde det hele lidt for mudret. Derfor ender jeg også på 4 stjerner i stedet for 5. Det er ikke den bedste epic fantasy historie, jeg er stødt på, men den er godt på vej, og jeg er absolut ikke færdig med at læse Weeks' bøger.

SOM EN SKYGGE
Night Angel #1
af Brent Weeks
ISBN13: 9788758809953
708 sider/ Udkommer den 8. oktober 2015

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015
THE WAY OF SHADOWS
Night Angel #1
af Brent Weeks
ISBN13: 9780316033671
645 pages / Published in 2008

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Skønne billeder! Hvor er den danske udgave af bogen altså bare smuk.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen